Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Czigány Dezső (1883 – Budapest – 1938): Pont Royal 1927

2009.12.31

Czigány Dezső (1883 – Budapest – 1938): Pont Royal (Pont Royal Párisban; Szajnapart híddal; Szajna-híd éjszaka; Tájkép Szajnahíddal), 1925

Olaj, vászon, 48 x 63 cm

Jelezve balra lent: Czigány Paris

Proveniencia: Nagy István, Görgényi Frigyes

 

Irodalom:

* Orbán Dezső levele Dévényi Ivánnak, Ausztráliából Esztergomba, 1980 körül, MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Adattár, ltsz.: MKCS–C–I–159/1156.

* Halasi Rita: Kötődések. Interjú Kemény Gyulával, Átrium, 1998/5, 92-96.

* Rum Attila: Czigány Dezső, Budapest, 2004, 304.

 

Reprodukálva:

* Válogatás magyar magángyűjteményekből kiállítás katalógusa, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 1981, 293.

* Halasi Rita: Kötődések. Interjú Kemény Gyulával, Átrium, 1998/5, 95.

* Czigány Dezső és Czóbel Béla festőművészek emlékkiállításának katalógusa, Budapest, László Galéria, 2002, o. n.

* Rum Attila: Czigány Dezső, Budapest, 2004, 148. kép.

 

Kiállítva:

* A huszadik század magyar művészete. A Nyolcak és Aktivisták köre, Székesfehérvár, Csók István Képtár, 1965. október 10 – december 31. kat. sz. n.

* Tiszteletadás Czigány Dezsőnek. Czigány Dezső magángyűjteményben lévő képeinek kiállítása, Budapest, Hazafias Népfront VI. kerületi Bizottságának Klubja, 1976. május 28 – június 19. kat. sz. n.

* Vizek partján. Magyar klasszikusok kiállítása, Siófok, 1981. június 5–27. kat. sz. n.

* Válogatás magyar magángyűjteményekből, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 1981. október – november. kat. sz.: 239.

* Czigány Dezső és Czóbel Béla festőművészek emlékkiállítása, Budapest, László Galéria, 2002. május 31 – június 28. kat. sz. n.

 

Feltehetően kiállítva:

* Czigány Dezső festőművész gyüjteményes kiállítása, Székely Aladár fotóműterme, Budapest, Váci utca 18. 1927. november 13 – ?, kat. sz.: 20.

 

 

Czigány Dezső 1925-ben családjával együtt Párizsba költözött. Erről az időszakról Orbán Dezső tudósít, 1980 körül Dévényi Ivánnak küldött levelében: „Felesége rábeszélte, hogy menjenek Párisba azt remélve, hogy ez a légkör visszahozza munkakedvét. Mi is akkor Párisban voltunk a családommal (1925) többször együtt voltunk velük és a felesége nagyon kért, hogy vigyem ki magammal festeni Czigányt. Sikerült is rábeszélnem, ki is jött velem egy alkalommal, valahol a Szajna mellé telepedtünk le, de ő nem festett semmit. Azt mondta, hogy ő most csak impressziókat gyűjt.” Orbán emlékeivel ellentétben Czigány ha keveset is, de dolgozott a Párizsban töltött hónapok során. Talán éppen az itt bemutatott, Pont Royal című festményéhez gyűjtött benyomásokat az Orbán által említett kirándulás alkalmával. Csupán néhány utcakép és csendélet, melyet Czigány 1925-ös párizsi tartózkodásához köthetünk, de szinte valamennyi a dolgok lényegét megragadó nagyvonalúsággal festett remekmű. Ezek a festmények készítik elő az 1926–1930 közötti nizzai periódusban született, a motívum szerkezetéig csupaszított, de ezt felfokozott színérzékenységgel közvetítő tájábrázolásokat, melyekkel Czigány naprakészen csatlakozott egy újabb klasszicizáló áramlathoz, az Európa-szerte teret foglaló új tárgyias szemléletmódhoz.